ראשי » שאלות נפוצות

שאלות נפוצות

  • למה לעשות שירות לאומי?

    קודם כל כי זאת חוויה מדהימה ומעצימה שלא תשכחו כל החיים. בנוסף, תוכלו למלא את החובה (והזכות) האזרחית של תרומה חזרה לחברה. מעבר לכך, השירות הלאומי הוא הזדמנות להתנסות ולהתפתח במסגרת התנדבות ייחודית, כשבנוסף מהווה כיום השירות הלאומי, בדומה לשרות הצבאי, כרטיס כניסה לחברה הישראלית ולתעסוקה עתידית.

  • מהו תהליך הקבלה לשירות הלאומי?

    כל מתנדבת ומתנדב עוברים ראיון אישי מקיף עם רכז/ת באזור מגוריהם. בראיון אנו בוחנים יחד את הרצונות וההתאמות למקומות השירות השונים. לאחר המיון הראשוני נשלחים המתנדבים אל מקום השירות לצורך ראיון הבודק את התאמתם על ידי המעסיק.

  • איזה ליווי מקבלים המתנדבות והמתנדבים לפני ובמהלך השירות?

    חשוב לנו מאוד שתרגישו מוכנים וערוכים לשירות הלאומי. כבר משלב הריאיון הראשוני תלוו על ידי רכז/ת עד למציאת מקום שירות המתאים לכם. במהלך השירות, הרכז/ת ייתן לכם מענה בכל הנושאים המנהלתיים ובנושאים אישיים, ויהיה בתקשורת רציפה עם המעסיק. כמו כן, בכל אזור ישנה עובדת סוציאלית שתפקידה לתת מענה וליווי בעת הצורך.

    בנוסף, תיקחו חלק במפגשים קבועים עם בני ובנות השירות המשרתים באותו אזור יחד אתכם, תזכו בהעשרה, ימי עיון וכן הכשרה מקצועית רלוונטית כולל הכנה לחיים האזרחיים.

  • מהם הזכויות והחובות של מתנדבות מתנדבי השירות הלאומי?

    המתנדבת והמתנדב זכאים לדמי כיס חודשיים בגובה משתנה (בהתאם לתנאי השירות) על-פי תעריף שהמדינה קבעה, הכסף מועבר לחשבון המתנדב על בסיס חודשי. כמו כן המתנדב זכאי לנסיעות חינם בתחבורה הציבורית. בנוסף, המתנדב מבוטח בביטוח רפואי, ביטוח לאומי ובביטוח תאונות אישיות.

    על מנת לבצע מעקב על שעות ההתנדבות, כל מתנדב נדרש לדווח על בסיס יומי בזמן אמת על הימצאותו במקום השירות. הזכויות בתום השירות ניתנות רק למי שהשלים את מכסת הימים והשעות הנדרשים.

  • אילו הטבות מגיעות למי שנמצא בשירות?

    המתנדבת והמתנדב זכאים לנסיעות חינם, כמו כן, זכאים מתנדבי השירות הלאומי בסבסוד של טיפולי שיניים דרך מרפאות השיניים של מכבי (מכבידנט), סבסוד משמעותי של השלמת בגרויות וקורסי פסיכומטרי דרך `קידום` והטבות משתנות נוספות. כמו כן, מתנדבי שירות לאומי זכאים לכניסה חינם למוזיאונים של משרד הביטחון ברחבי הארץ וכניסה מסובסדת לאתרי רשות הטבע והגנים הלאומיים. בינינו – מגיע לכם!

  • אילו הטבות מגיעות למי שסיים שירות לאומי?

    בתום סיום שנת שירות לאומי אחת, המתנדבת והמתנדב זכאים להטבות וזכויות לפי "חוק חיילים משוחררים", ביניהם צבירה של מענק שחרור ופיקדון הנצברים על בסיס חודשי (לתעריפים המעודכנים יש להיכנס לאתר הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים). הסכום מועבר ישירות לחשבון הבנק של המתנדב תוך 60 יום ממועד סיום השירות.

    שירות של שנה בתחום החינוך מזכה בוותק של שנה בהוראה. שנתיים של שנות שירות מזכות בוותק של שנתיים בשירות המדינה, זכאות לשישה חודשים לדמי אבטלה ללא תקופת הכשרה ונקודות זיכוי של משרד השיכון. לבני שירות לאומי זכויות נפגעי תאונות עבודה בביטוח לאומי.

    הקרן להכוונת חיילים משוחררים מציעה הטבות נוספות, כגון עבודה מועדפת (למשרתים שנתיים), שנת לימודים אקדמית ראשונה חינם במוסדות להשכלה גבוהה בפריפריה, הקלות במשכנתא, מלגות ועוד. בנוסף, החוק אוסר אפליה בקבלה לעבודה בין חיילים משוחררים לבין מתנדבי השירות הלאומי. חשוב לציין שהמתנדב מוכר על-ידי המדינה כמי ששירת שירות לאומי רק בתום שנת שירות מלאה.

    למידע נוסף יש להיכנס לאתר הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים של משרד הביטחון.

  • כמה זמן צריך לשרת? 

    כדי לקבל את זכויותיך ולהיות מדווחת לקרן להכוונת חיילים משוחררים עלייך לשרת לפחות שנה מלאה (365 יום). ניתן לשרת עד שנתיים (730 יום).

  • כמה שעות צריך לשרת כל יום? 

    ככלל יש לשרת 40 שעות בשבוע, שמתחלקות על פני 5 או 6 ימים, לפי הגדרת התקן בו בחרת. עם זאת, אם שירתת ביום מסוים שעות עודפות, תוכלי להשתמש בהן באותו החודש, להשלמת שעות ביום בו יצאת מוקדם. שימי לב – לא ניתן להשתמש בשעות עודפות לצורך כיסוי יום חופש מלא, אלא רק יום בו החסרת מספר שעות. מתנדבים מסויימים זכאים לעבוד שעות מופחתות, ובכל מקרה לא פחות מ30 שעות שבועיות. חל איסור לשרת מעבר ל-12 שעות שירות ביום, וכן לאחר השעה 22:00. במידה והתבקשת לשרת בשעות לילה, עליך לפנות לרכזת לקבל אישור להחרגה זו.

  • ואם שירתתי פחות מכך?

    במידה ושירתת פחות מ365 ימים – לא תוכר תקופת השירות לעניין שירות לאומי ולא תדווח לקרן לקליטת חיילים משוחררים. במידה ושירתת יותר מ365 ימים ופחות מ730 ימים – תוכר התקופה ותקבלי זכויות באופן יחסי לתקופת שירותך.

  • אם הפסקתי שירות וחזרתי, האם השירות ייספר לי? 

    חוק השירות מגדיר כי, המבקש להתנדב יתחייב לשרת תקופה רצופה שלא תפחת מ12 חודשים. במידה והפסקת את השירות מכל סיבה שהיא על מנת לחזור שוב לשירות, על משך ההפסקה להיות עד 30 יום לכל שנת שירות. על הפסקה זו יש לקבל אישור של רשות השירות הלאומי. כלומר – במקרה בו צברת פערים המתקרבים ל30 ימים לשנת שירות, עליך לפנות מידית לרכזת האגודה על מנת שתגיש בקשה לוועדה ברשות לשירות לאומי, לאישור המשך שירותך למרות הפער ברציפות השירות. בסמכות הוועדה להחליט כי במקרים חריגים תאושר החריגה ברצף, או לחלופין לבטל את תקופת השירות הקודמת של המתנדב.

  • האם אני זכאית לימי חופש במהלך שנת השירות?

    כל מתנדבת זכאית לימי חופשה, בנוסף על חופשות בחגים אשר הם ימי שבתון. מתנדבת המשרתת חמישה ימים בשבוע זכאית ל22 ימי חופשה בשנה, ומתנדבת המשרתת ששה ימים בשבוע זכאית ל26 ימי חופשה בשנה. ימי החופשה נצברים לזכותך מדי חודש, עם התקדמות השירות. לכן לא ניתן לקחת, למשל, חופשה של 10 ימים בחודש הראשון לשירות, אלא של יומיים לכל היותר. מתנדבות אשר מקום השירות שלהן סגור בקיץ, נדרשות לשמור את ימי החופשה שלהן כדי לנצלם בזמן זה, ויהיו זכאיות לחצי יום חופש על חשבון המפעיל וחצי על חשבונן. במידה ומתנדבת נעדרת מן השירות מעבר לימי החופש להם היא זכאית, עליה להשלימם לאחר השירות, בתיאום עם המפעיל והרכזת. במידה ולא השלימה את הימים עד לחודש ימים מסיום שירותה – הימים יקוזזו מתקופת שירות המתנדבת, ותקופת השירות כולה עלולה להימחק על ידי רשות השירות הלאומי. אין אפשרות לצבור ימי חופשה משנה לשנה. מומלץ כי תתייעצי עם הרכזת שלך עם תחילת השירות, כדי לנצל באופן מיטבי את מכסת ימי החופש העומדת לרשותך.

  • ומה לגבי חגים?

    כאמור, מתנדבת זכאית להיעדר משירות בחגים ומועדים שהם ימי שבתון, על פי הלוח המפורסם ע"י רשות השירות מדי שנה (קישור ללוח למתנדבות יהודיות לשנת תשפ"ג). מתנדבות שאינן יהודיות יוכלו לבחור בלוח חופשות ע"פ דתן.

  • אני רוצה לחפש מקום שירות לשנה השנייה, או מקום לימודים, מתי אוכל לעשות זאת? 

    אם את בשנה הראשונה לשירותך, את זכאית ל3 ימים שבהם תוכלי ללכת לחפש מקום שירות לשנה הבאה. האישור יינתן רק עם הצגת אישור ממקום השירות שבו סיירת. לגבי חיפוש מקום לימודים – אם את בשנת השירות השנייה, תוכלי להיעדר שני ימים לצורך חיפוש מקום לימודים. בשנת הראשונה אין זכאות לכך ותוכלי לעשות זאת על חשבון ימי החופש שלך.

  • איך אני מדווחת על השעות ששירתתי?

    עליך להזין שעת כניסה ויציאה מידי יום בזמן אמת, באפליקציה או באתר האגודה להתנדבות. במידה ולא הגעת לשירות, (לאחר תיאום עם המפעיל והרכז) יש להזין את סיבת ההיעדרות.

    נציין כי רישום הנוכחות מהווה תשתית לצבירת זכויותיך ומילויו בצורה מדויקת ובמועד הוא הכרחי. חוסר ברישומי הנוכחות או אי מילויים כנדרש, עשוי להביא לכך שלא תוכר תקופת השירות. בסיום החודש עליך לאשר את הדוח, ולא יאוחר מ3 לחודש העוקב.

    לנוחותך סיכום מצב נוכחות שלך מוצג בכל עת באפליקציה >דוחות נוכחות> סיכום. ובאתר>הפרופיל שלי> דוחות נוכחות. החישוב מבוצע על פי סך הימים העומדים לזכותך פחות הימים או השעות שניצלת. באפליקציה ניתן גם לראות את סכום דמי הכיס שהועבר מדי חודש, ולבצע פעולות נוספות.

  • מה קורה אם אני חולה, חלילה?

    את זכאית ל 20 ימי מחלה קלנדריים בכל שנת שירות. ימי המחלה נספרים רק במידה ושלחת לנו אישור רפואי חתום על ידי רופא, עד ה – 6 לחודש העוקב. במידה ולא קיבלנו אישור רפואי, יום זה ייחשב כיום חופש. אם צברת ימי מחלה מעבר למכסת 20 הימים המותרים לשנת שירות, תוכלי לפנות לרכזת האגודה לצורך הגשת בקשה לאישור ימי המחלה נוספים שלקחת, בוועדה רפואית של רשות השירות הלאומי אזרחי. לוועדה יש סמכות לאשר עד 90 ימים סה"כ. מתנדבת אשר צברה למעלה מ90 ימי מחלה בשנה – הימים שמעל ל90 הימים המאושרים יירדו ממכסת ימי החופש שלה.

  • מגורים בדירת שירות

    ישנן דירות שירות הפרוסות ברחבי הארץ. על מנת להיות זכאי לדירת שירות יש להשתתף במיונים הנערכים על ידי צוות האגודה להתנדבות. המגורים בדירות כרוכים בעמידה בנהלים הנדרשים ובחתימה על תקנון דירות. מתנדבת והמתנדב הזכאים לדירה מחויבים להגיע לישיבות דירה במהלך השנה ולבצע את התורנויות שנקבעו.

  • יש ימי הכשרות במהלך השנה?

    בהחלט. אנו באגודה להתנדבות רואים חשיבות בהתמקצעות המתנדבות ובמילוי המצברים שלהן לאורך כל השנה. על כן תוזמני מעת לעת להכשרות מקומיות או ארציות ומחובתך לקחת בהן חלק בהשתתפות פעילה.

  • ואם אני רוצה לעבור לתקן אחר במהלך השנה? 

    הדבר אפשרי, אך כדי שלא ייפגעו זכויותייך – חשוב לזכור את הכלל הבא: מתנדבת לא תעזוב מקום שירות עד אשר תמצא מקום שירות חלופי, אלא אם כן נדרשה לעשות זאת ע"י המפעיל. היעדרות משירות בגין מעבר בין מקומות שירות אינה חלק מההיעדרות מאושרת לעניין רציפות השירות, כגון חופשה, מחלה, חג וכיו"ב. כלומר אם תעזבי מקום שירות מבלי לעבור ישירות למקום שירות אחר, את עלולה לאבד חלק מזכויותייך. כלל זה תקף הן במעבר בין תקנים בתוך האגודה והן בעת מעבר לתקן המנוהל ע"י גוף מוכר אחר. בכל מקרה כזה, מומלץ להתייעץ עם הרכזת, אשר תבדוק את מצב ימי החופשה שלך ותנחה אותך איך לפעול, כדי שיישמרו זכויותייך.

  • האם מותר לעבוד או ללמוד במהלך השירות?

    לפי תקנות הביטוח הלאומי, מתנדבת שירות לאומי לא תעבוד ולא תלמד לימודים סדירים אלא באישור הרשות לשירות לאומי אזרחי בהתחשב במצבה הכלכלי- חברתי של המתנדבת. במידה ואת מעוניינת ללמוד לימודים סדירים או לעבוד במהלך השירות, עליך להגיש בקשה בכתב דרך הרכזת.

  • ואם אני ניגשת לפסיכומטרי? 

    אם את בשנה הראשונה לשירותך תהיי זכאית להיעדרות של יום אחד שלא על חשבון ימי החופשה שלך, ואם בשנה השנייה, תהיי זכאית ל-3 ימים. אגב, ניתן לנצל זכאות זו גם לבחינות אחרות – לבחינת בגרות אחת או לבחינת אמי"ר/אמיר"ם אחת או למבחן תיל אחד. לא ניתן לנצל כפל ימים – כלומר אם את ניגשת גם לבגרות וגם לפסיכומטרי תהיי זכאית ליום אחד (או שלושה ימים אם את בשנה שניה) בלבד.

  • זכאויות מיוחדות

    בהתאם לנהלי רשות השירות הלאומי אזרחי, למתנדבים מסויימים מגיעות זכויות נוספות, כגון תוספת בדמי הכיס, חופשות מוגדלות ועוד. נכון להיום הזכאויות ניתנות לאוכלוסיות אלו: לוקים בצליאק, מתנדבים בודדים (הורים בחו"ל / יתומים משני הורים), מתנדבים נשואים, מתנדבים שהם ספורטאים או מוזיקאים מצטיינים, ומתנדבים בעלי רקע סוציאלי או רפואי מיוחד. כדי לקבל זכויות על המתנדבת להעביר לאגודה מסמכים שונים, בהתאם לנהלי הרשות. למידע נוסף לחצו כאן (קישור לעמוד הזכאויות).

דילוג לתוכן